Monday, December 26, 2011

I Am Invisible


I am invisible but i am standing in front of you
But your eyes look past me
Just once, just once, please look for me
The more you feel, the more you feel
I become more and more invisible

#nowplaying Blind - TRAX

Thursday, November 17, 2011

15 November 2011 - Teater Badai Semalam di Istana Budaya


Semalam kami sekeluarga pergi menonton Teater Badai Semalam di Istana Budaya. Sebenarnya, bukan 1 keluarga pun sebab ayah pergi kerja jadi kawan kakak, Fai pun turut serta. Ya saya tahu saya rajin pakai baju kurung, disebabkan kami semua pakai baju kurung Jasmin Hamid kata "Gadia melayu terakhir semua ni".

TERIMA KASIH KEPADA KAKAK SEBAB BELANJA TENGOK TEATER INI. =D


Tempat duduk kitorang belah kanan pentas M1-M5. Harga tiket RM50. Harga dia tukar mengikut hari. Duduk tepi antara 1-4 tidak nampak set dapur dekat belah kanan pentas.

Gambar di bawah ini gambar selepas berakhirnya pementasan Badai Semalam. Selepas berakhirnya pementasan, dekat bahagian luar ada disediakan tempat untuk pelakon-pelakon teater Badai semalam tanda tangan bersama peminat.

Dari kiri - Iqbal Taufik. Emelda Rosmila, Fizz Fairuz, Khairunazwan Rodzy (Pengarah), Aaron Aziz, Erra Fazira, Umie Aida, Ziela Jalil, Jasmin Hamid

Emelda Rosmila, Iqbal Taufik, Jasmin Hamid, Ziela Jalil, Umie Aida, Erra Fazira, Fizz Fairuz, Aaron Aziz (hujung sekali)

Emelda Rosmila sempat tanya lagi "Best tak cerita ni? Sedih tak?". Kitorang pun jawab la "Best, sedih". Emelda tanya lagi "Tak nangis pun, nampak gembira je. Ke gembira sebab nak jumpa Aaron Aziz?". Kami senyum-senyum sahaja dengar soalan itu, memang kenyataan pun tapi kakak hendak tengok Erra Fazira, artis kesayangan dia dan saya bersama adik hendak tengok Aaron Aziz.

Gambar bersama Aaron Aziz. Nasib dia duduk tepi senang sikit hendak tangkap gambar. Fizz Fairuz di sebelah kanan Aaron Aziz. Abang dekat belakang itu suruh cepat-cepat sebab masa hendak habis.

Impian sudah menjadi kenyataan.


Fai(kawan kakak), Fatihah (adik), Ashiqin(kakak), Mak

Sekeluarga tidak termasuk ayah sebab ayah kerja.

Itu sahaja entri untuk kali ini. Gambar yang dimasukkan sedikit sahaja. Review untuk teater Badai Semalam ini akan dibuat pada entri akan datang. Bye!

Sunday, November 13, 2011

Kenangan di SKSTB 1

Masa Darjah 1, aku masuk kelas ketiga iaitu Lily. Kalau nak tahu, masa aku tadika setiap kali peperiksaan sahaja markah yang aku dapat mesti teruk terutamanya Matematik. Tiba-tiba masuk pasal tadika pula. Kembali kepada kenyataan.

Bangunan kelas aku ini bangunan separuh kayu separuh batu dipanggil "Berlian". Bangunan ini satu sahaja tidak ada tingkat-tingkat. Tingkap dia besar empat segi, kau boleh panjat keluar masuk ikut tingkap pun boleh, nak duduk dekat atas tingkap macam orang tengah melayan cinta sambil tengok bulan dekat langit. (meleret-leret pula) Kelas dekat bangunan ini juga lalu lintas pelajar dekat bangunan sebelah untuk seberang pergi kantin, kira macam jalan singkat la. Main lalu sahaja pintu belakang pergi kantin dekat sebelah lagi satu. (Aku pun pernah buat juga, tengok cikgu tengah tulis dekat papan hitam apalagi cabut lari lintas kelas tersebut). Memang pelik dan unik pun sekolah kitorang ini, tapi sekolah ini sekolah kebanggaan aku. Untuk pengetahuan, bangunan ini sudah pun dirobohkan dan telah dibina bangunan 3 tingkat. Aku tidak sempat tangkap gambar bangunan kelas yang paling lama ini.

Pintu ada empat, depan dua belakang pun dua kiri dan kanan. Satu papan hitam. Penyapu dan penyodok dekat kelas ini paling senang hendak hilang. Kadang-kadang kena cari dekat kelas lain, kalau kelas lain tidak ada cari dekat kelas bangunan sebelah. Kalau tidak salah ada enam kelas sahaja dekat situ dan satu kedai buku. Kalau murid petang hendak tunggu murid pagi balik memang bising la dekat luar kelas. Yela, tingkap dah la besar terbuka luas, diorang pula terjenguk-jenguk tengok dalam. Kadang-kadang separuh badan sudah masuk dalam kelas. Cikgu kadang-kadang suruh tutup tingkap supaya tidak diganggu.

Kedai buku merupakan tempat paling best hendak merayau. Cakap hendak pergi kedai buku tapi melepak dekat situ punyalah lama macam kedai buku jauh sangat dari kelas padahal sederet sahaja. Sempit dan kecik, kalau masa rehat memang berebut-rebut dan macam sardin dalam itu. Barang yang aku suka beli merupakan pemadam. Sebab apa pemadam? Sebab aku suka main lawan-lawan pemadam. Disebabkan pemadam ini juga. aku pernah kena marah dengan Nenek Bedah dekat sekolah agama. Kenangan ini tidak pernah terpadam, bila sudah besar macam ini terasa hendak balik semula masa kecik. Seronok, bergembira dengan kawan-kawan, tidak pening kepala hendak fikir itu ini dan masa tersebut tidak dapat diulang lagi.

Budak-budak sekarang permainan diorang hanyalah PSP, PS3, Nintendo, PC, Ipad dan sebagainya. Budak zaman dulu, main dekat luar tidak kenal lagi komputer tu apa, tidak wujud lagi benda-benda alah itu lagi.

to be continued...

Wednesday, November 9, 2011

SK Sungai Tua Baharu.

Kenapa aku tulis pasal sekolah ini? Kerana aku merupakan bekas pelajar SK Sungai Tua Baharu tahun 1999-2000. Banyak kenangan dekat sekolah ini.

Sejarah SK Sungai Tua Baharu:-

Sekolah Melayu Sungai Tua telah ditubuhkan oleh masyarakat kampong pada 01.06.1931 di Kampung Sungai Tua (Empangan Batu). Pada 15.05.1951 sekolah ini telah berpindah ke kawasan penempatan baru yang dikenali sebagai kampong Sungai Tua Baharu. Pada 06.01.1952 bangunan baru sekolah yang dibina oleh kerajaan pada hujung 1951, telah digunakan sepenuhnya dan dikenali sebagai SEKOLAH KEBANGSAAN SUNGAI TUA BAHARU hingga sekarang.

Pertambahan muridnya begitu ketara daripada 30 orang (1931) kepada 1980 (1995). Kawasan sekolah seluas 1.75 ekar, yang pada mulanya hanya terdapat sebuah bangunan kayu yang beratap nipah dan 2 buah rumah guru (bangunan kayu beratap nipah dan berdinding separuh). Kini telah diisi dengan tiga blok bangunan batu dan satu blok bangunan separuh batu dan kayu.

Blok “Berlian” adalah satu-satunya blok separuh kayu dan batu yang tinggal iaitu dibina pada tahun 1968 yang menempatkan murid-murid tahun 4 pada sesi pagi dan Tahun 1 pada sesi petang. Sekarang (2010) blok "Berlian" yang lama sudah dirobohkan dan dibina bangunan batu yang baru setinggi 3 tingkat. Manakala blok “Intan” merupakan blok tiga tingkat dan blok pentadbiran yang meletakkan bilik guru, pusat sumber, bilik media, bilik kaunseling, bilik pemulihan dan pejabat. Blok ini siap dibina pada tahun 1989 yang juga menempatkan murid-murid Tahun 5 pada sesi pagi dan Tahun 3 pada sesi petang. Dua blok yang lain pula iaitu blok “Nilam” dan “Delima” masing-masing mempunyai tiga dan dua tingkat. Blok “Delima” yang siap dibina pada tahun 1976 pula menempatkan sebuah dewan serta bilik muzik. Manakala blok “Nilam” yang siap dibina pada 2000 yang menempatkan makmal sains dan makmal computer serta menempatkan murid-murid Tahun 6.

Pada tahun 1931, bilangan tenaga pengajar hanyalah seorang berbanding 81 orang pada tahun 2007, diketuai oleh seorang Guru Besar, 3 orang Penolong Kanan dan seorang Penyelia Petang.

Dengan penuh bangga, inilah lencana sekolah berserta lagu sekolah.


Dengan ikrar sejati
Mencapai hasrat murni
Inspirasi guru2
Menyampai wadah ilmu

Menuju ke wawasan
Cemerlang pendidikan
Sekolah yg kami cintai
Kan kami tabur bakti

Berperibadi mulia
Disiplin jadi etika
Ingin berjaya dalam segala
Mari berganding tenaga

Pada sekolah kita
Kami akan berjasa
Majulah maju mari bersatu
SK Sungai Tua Baharu

Sekolah Kebangsaan Sg Tua Baharu,
Jalan Melati, Kg Sg Tua Baharu,
Selangor, Malaysia.

Friday, November 4, 2011

Semalam, Hari Ini dan Esok..

Semalam adalah sejarah yang tidak boleh dipinda,
Esok adalah khayalan yang belum nyata.
Hari adalah kenyataan dan penentu siapa kita.

Saturday, October 29, 2011

111027 - Arah Tuju Kali Ini Ke Low Yat

Seperti yang dirancang pukul 8.oo pagi gerak ke KL Sentral dengan menaiki KTM tetapi saya bangun pukul 10 lebih apabila Izzaty telefon. Akhirnya saya orang terakhir yang sampai Low Yat dalam pukul 12 tengah hari.

Di stesen monorel KL Sentral berlaku satu kejadian iaitu saya ditegur oleh seorang mak cik Cina ini. Saya baru sahaja naik ke tempat menunggu tiba-tiba ada seorang mak cik Cina tegur dan cakap bahasa Cina dekat saya. Percakapan mak cik itu seperti ini "........... Bukit Bintang ......". Saya cuma dengar Bukit Bintang mungkin mak cik tu tanya monorel ini pergi Bukit Bintang ke. Jadi saya pun menggangguk kerana ini stesen hujung sekali mestilah akan lalu Bukit Bintang itu nanti. Walaupun tidak faham sangat tetapi tidak mengapa perkara ini sudah biasa berlaku.

Manakala di dalam Times Square sedang tunggu diorang habis sembahyang sambil duduk dekat kerusi depan kedai bersama Kimmy, tiba-tiba saya ditegur oleh seorang budak lelaki dari Sense & Style Academy. Terpegun masa tu sebab muka budak itu macam Sungjong INFINITE. Memang comellah! Mula-mula dia cakap bahasa Cina bila tengok kitorang tercengang dia pun cakap Bahasa Melayu. Budak lelaki cina itu mahu saya jadi model rambut untuk dia sebab dia sedang cari orang berambut panjang untuk dijadikan model rambut selama 1 jam. TETAPI saya terpaksa cakap MAAF dekat budak lelaki itu kerana kawan saya yang pergi sembahyang akan tiba sebentar lagi.

Izzaty beli handphone baru, Muni beli HDD dan saya beli skin laptop menggantikan yang lama. Jadi pukul 5 kitorang berpisah di KL Sentral menuju ke arah masing-masing. Saya naik KTM ke Batu Caves, Kimmy KTM ke Shah Alam, Izzaty dan Farouq ke Rawang dan yang lain LRT ke PJ.

Belakang dari kiri - Kimmy, Apple, Muni, Fatihah
Depan dari kiri - Izzaty, Saya (Farhana)

Saya rasa badan saya berisi sejak cuti sebab duduk rumah kerja makan je. -.-'

Sampai rumah dalam pukul 6 petang, mak dan adik sudah sampai rumah dahulu dari SOGO. Disebabkan kelaparan, ajak mak pergi keluar makan tetapi kena tunggu kakak balik kerja dahulu. Cerita dekat emak pasal kejadian tersebut, mak pun kata "Angah, pergi belajar bahasa cina la. Nanti senang." dan saya pun kata "Mak, lain kali angah dari kecil masukkan angah dekat sekolah cina kan lagi best."

to be continued...

Thursday, October 13, 2011

My Happiest Moment


Saat paling gembira selepas memasuki IPTA ialah Annual Grand Dinner COSMITS yang berlangsung pada awal bulan Julai 2011. Ini merupakan pengalaman pertama pergi majlis macam ini yang ala-ala prom night dan tema dia ialah MASQUERADE. Ini dapat mengeratkan hubungan pelajar dalam satu jurusan yang sama tidak kira junior ataupun senior. Tengah hari sebelum berlangsungnya AGM ini, semua sepakat bergotong-royong menghias dewan untuk majlis pada malam tersebut.

Malam itu pensyarah-pensyarah yang mengajar jurusan Diploma Sains Komputer turut hadir memriahkan majlis. Terdapat pelbagai persembahan diadakan seperti drama pendek dan nyanyian daripada pelajar dan juga pensyarah. Memang seronok suasana malam tersebut, semua pelajar memberi kerjasama yang baik untuk menjayakan majlis tersebut. Manakan tidak, setelah penat belajar ini pula satu ruang untuk bergembira bersama keluarga COSMITS.

Pertandingan mencari Prom King & Prom Queen untuk semester Mei-Oktober 2011 turut diadakan seperti semester-semester yang sebelumnya. Setelah 4 jam majlis berlangsung maka tamatlah ia diakhiri dengan ucapan terima kasih oleh pengerusi majlis dan acara tangkap gambar beramai-ramai untuk kenangan. Ini merupakan acara fotografi kegembiraan untuk kenangan semester ini kerana ada yang sudah pindah ke tempat lain.

Kenangan yang tidak akan dapat dilupakan.
"Kenangan yang terindah tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata tetapi dapat dilihat melalui sinar mata ataupun riak wajah seseorang pun kita sudah mengetahuinya walaupun dia menyembunyikannya. Jadi hargailah setiap perkara yang anda lakukan mungkin suatu saat nanti baru kita sedari bahawa perkara tersebut merupakan kenangan terindah bagi kita."

Sunday, October 9, 2011

Berakhirlah Semester 1 Dan Juga Sebagai Pelajar Semester 1 (Junior)


Selamat tinggal UiTM Perlis dan juga Kolej Dahlia 2 untuk Semester 1.
Bilik DA2037 telah menjadi kenangan pahit manis bersama rakan-rakan dan roomates.
Walaupun tidak dapat bergambar sebagai kenangan untuk kali terakhir.
Terima kasih kepada Nur Izzaty Shakina dan juga Tengku Zarith Sofieya yang selama 4 bulan lebih duduk bersama di dalam bilik DA2037.

Jumpa lagi UiTM Perlis pada Semester 2 yang akan bermula 21 November 2011.

Sunday, September 25, 2011

กิ่ง เหมือนแพร - อยากบอกเขาหรืออยากบอกฉัน

Ini merupakan lagu yang saya tengah seronok layan buat masa sekarang. Lagu Thailand yang ada kaitan dengan Cinta Tiga Segi ataupun kata lain Love Triangle.


Song: อยากบอกเขาหรืออยากบอกฉัน
Artist: กิ่ง เหมือนแพร
Album: A Little Big thing

เธอบอกว่าเธอรักฉันคนเดียว
คงบอกกับเขา อย่างนั้นเหมือนกัน
ฉันว่าเขาคงไม่ต่างจากฉัน
คงเจ็บไม่น้อย ถ้ารู้ว่ารักคนสองใจ

ไม่เห็นแก่ฉัน ก็นึกซะว่าเห็นแก่ความรัก
ฉันขอ ฉันขอไม่มากแค่เธอ ช่วยตัดสินใจ

อยากบอกเขาว่าเรารักกัน
หรืออยากบอกฉัน ว่าเธอรักใคร
ถ้ารักเขา เธอก็กลับไป ถ้าไม่ใช่ก็อยู่กับฉัน
อยากบอกเขาว่าเธอขอลา
หรืออยากบอกฉันว่าเราเลิกกัน
ฉันรับได้ ถ้าไม่เลือกฉัน
แค่อย่าบอกว่าเลือกทั้งสองคน

ความสุขจากการที่ได้รักใคร
คงไม่จำเป็นต้องอยู่ด้วยกัน
อยู่แล้วหัวใจไม่อยู่กับฉัน
ก็อย่าเลยนะ ฉันว่าเธอน่าจะเข้าใจ

ไม่เห็นแก่ฉัน ก็นึกซะ ว่าเห็นแก่ความรัก
ฉันขอ ฉันขอไม่มากแค่เธอ ช่วยตัดสินใจ

อยากบอกเขาว่าเรารักกัน
หรืออยากบอกฉัน ว่าเธอรักใคร
ถ้ารักเขา เธอก็กลับไป ถ้าไม่ใช่ก็อยู่กับฉัน
อยากบอกเขาว่าเธอขอลา
หรืออยากบอกฉันว่าเราเลิกกัน
ฉันรับได้ ถ้าไม่เลือกฉัน
แค่อย่าบอกว่าเลือกทั้งสองคน

อยากบอกเขาว่าเรารักกัน
หรืออยากบอกฉัน ว่าเธอรักใคร

อยากบอกเขาว่าเรารักกัน
หรืออยากบอกฉัน ว่าเธอรักใคร
ถ้ารักเขา เธอก็กลับไป ถ้าไม่ใช่ก็อยู่กับฉัน
อยากบอกเขาว่าเธอขอลา
หรืออยากบอกฉันว่าเราเลิกกัน
ฉันรับได้ ถ้าไม่เลือกฉัน
แม้เธอไม่รักฉัน ฉันรักเธอ

Romanization:

Khong bok kạb k̄heā ỳāng nận h̄emụ̄n kạn
C̄hạn ẁā k̄heā khong mị̀ t̀āng cāk c̄hạn
Khong cĕb mị̀ n̂oy
T̄ĥā rū̂ ẁā rạk khon s̄ongcı

Mị̀ h̄ĕnkæ̀ c̄hạn
K̆ nụk sa ẁā h̄ĕnkæ̀ khwām rạk
C̄hạn k̄ho c̄hạn k̄ho mị̀ māk khæ̀ ṭhe ch̀wy tạds̄incı

Yāk bok k̄heā ẁā reā rạk kạn
H̄rụ̄ āk bok c̄hạn ẁā ṭhe rạk khır
T̄ĥā rạk k̄heā ṭhe k̆ klạb pị t̄ĥā mị̀chı̀ k̆ yū̀ kạb c̄hạn
Yāk bok k̄heā ẁā ṭhe k̄ho lā
H̄rụ̄ yāk bok c̄hạn ẁā reā leik kạn
C̄hạn rạb dị̂ t̄ĥā mị̀ leụ̄k c̄hạn
Khæ̀ ỳā bok ẁā leụ̄k thậng s̄ong khon

Khwām s̄uk̄h cāk kār thī̀ dị̂ rạk khır
Khong mị̀ cảpĕn t̂ong yū̀ d̂wy kạn
Yū̀ læ̂w h̄ạwcı mị̀ yū̀ kạb c̄hạn
K̆ ỳā ley na c̄hạn ẁā ṭhe ǹā ca k̄hêācı

Mị̀ h̄ĕnkæ̀ c̄hạn k̆ nụk sa ẁā h̄ĕnkæ̀ khwām rạk
C̄hạn k̄ho c̄hạn k̄ho mị̀ māk khæ̀ ṭhe ch̀wy tạds̄incı

Yāk bok k̄heā ẁā reā rạk kạn
H̄rụ̄ yāk bok c̄hạn ẁā ṭhe rạk khır
T̄ĥā rạk k̄heā ṭhe k̆ klạb pị t̄ĥā mị̀chı̀ k̆ yū̀ kạb c̄hạn
Yāk bok k̄heā ẁā ṭhe k̄ho lā
H̄rụ̄ yāk bok c̄hạn ẁā reā leik kạn
C̄hạn rạb dị̂ t̄ĥā mị̀ leụ̄k c̄hạn
Khæ̀ ỳā bok ẁā leụ̄k thậng s̄ong khon

Yāk bok k̄heā ẁā reā rạk kạn
H̄rụ̄ yāk bok c̄hạn ẁā ṭhe rạk khır

Yāk bok k̄heā ẁā reā rạk kạn
H̄rụ̄ yāk bok c̄hạn ẁā ṭhe rạk khır
T̄ĥā rạk k̄heā ṭhe k̆ klạb pị t̄ĥā mị̀chı̀ k̆ yū̀ kạb c̄hạn
Yāk bok k̄heā ẁā ṭhe k̄ho lā
H̄rụ̄ yāk bok c̄hạn ẁā reā leik kạn
C̄hạn rạb dị̂ t̄ĥā mị̀ leụ̄k c̄hạn
Mæ̂ ṭhe mị̀ rạk c̄hạn c̄hạn rạk ṭhe

Saturday, September 24, 2011

Story About You And Me

say it loud,
when u love me,
so I can stand the fact,
that you're for me.

yell it out,
when you hate me,
so I can withdraw there,
from your pitiful life.

breath it out,
when you miss me,
so the air say it all along,
that you need me.

write it out,
my grieve pain existence,
so when you need a story,
there's my story that us can share,
with you and me.

thanks for share with me,
a second of story,
of you and me.

Thursday, September 15, 2011

6 Fenomena paling misteri di lautan

Berikut saya petik dari Vivanews, kerana relevan dengan apa yang saya kaji selama ini. Lautan penuh dengan misteri. Ada beberapa lokasi laut di dunia yang ditakuti. Di mana pesawat dan kapal menghilang tanpa jejak. Atau punya pusaran air raksasa, ombak dasyat, atau lingkaran cahaya misteri di dalam air. Ada sebuah tempat di mana semua fenomena terjadi sekaligus, iaitu Segitiga Bermuda.

Berikut fenomena misteri di lautan seperti dimuat dalam laman web berita Rusia, Pravda;


Meliputi wilayah yang luasnya jutaan kilometer persegi. Disebut segitiga kerana lokasinya yang berada di antara tiga wilayah, iaitu Kepulauan Bermuda, Puerto Rico di Mexico, dan Pantai Florida, AS.

Misteri Segitiga Bermuda dipicu peristiwa hilangnya skuadron yang terdiri dari lima pembom torpedo Angkatan Laut AS pada 5 Disember 1945. Jasad 14 kru Penerbangan 19 hingga saat ini tidak ditemui. Setidaknya ada 50 kapal dan pesawat yang dilaporkan hilang di wilayah itu. Namun, Segitiga Bermuda kehilangan reputasi mistiknya, juga daya tariknya pertengahan tahun 1980-an.

Sejumlah teori berusaha menjelaskan fenomena aneh di Segitiga Bermuda - dari pseudosains, paranormal, sampai UFO. Namun, yang paling meyakinkan dikemukakan oleh Joseph Monaghan dari Monash University. Pada 2003, ilmuwan tersebut menulis artikel dalam American Journal of Physics. Judulnya, 'Bolehkah Gelembung Metana Menenggelamkan Kapal?'

Menurut Monaghan, gelembung besar boleh terbentuk dari deposit metana padat, yang dikenali dengan gas hidrat. Untuk diketahui gas metana boleh memadat di bawah tekanan besar di dalam laut. Deposit metana yang mirip ais boleh pecah, berubah jadi gas, dan menciptakan gelembung di permukaan air. Konsentrasi gas yang lepas boleh menyebabkan kerosakan alat elektronik pada pesawat juga kapal. Tak hanya itu, kapal boleh tenggelam di lokasi tersebut kerana pengurangan kepadatan (densiti) air secara mendadak.

Fenomena lain di Segitiga Bermuda disebut Flying Dutchman - lenyapnya kru kapal secara misteri. Teori ilmiah ditawarkan untuk menjelaskan dari hilangnya para pelaut itu. Yakni infrasonik. Beberapa saintis yakin, infrasonik itu menimbulkan gelembung gas metana ketika naik ke permukaan.

Getaran infrasonik memicu resonansi berbahaya di jantung dan pembuluh darah. Ketika itu, manusia yang terkena boleh diserang panik. Ini mungkin yang membuat para pelaut panik dan melompat ke luar kapal - untuk melepaskan diri dari perasaan aneh yang menimpanya.

Bagaimanapun, tak ada satu pun teori yang menjelaskan, mengapa pada pertengahan tahun 1980-an, Segitiga Bermuda berhenti melahap kapal dan pesawat. Mungkin kerana kemajuan teknologi pesawat dan kapal.


2. Laut Sargasso

Ramai orang menyamakan Laut Sargasso dengan Segitiga Bermuda. Padahal perairan ini terdapat di tenggara Segitiga Bermuda di Samudera Atlantik. Ada beberapa keunikan di wilayah ini. Samudera bergerak mengikut jarum jam, terdapat banyak alga Sargassum di dalamnya.

Laut ini memiliki pusaran raksasa yang memiliki aturannya sendiri. Suhu di luar pusaran jauh lebih tinggi dari bahagian luarnya. Sejumlah orang yang berlayar di sana mengaku melihat fatamorgana misalnya, matahari terbit di Timur dan Barat dalam waktu bersamaan.

Richard Sylvester dari University of Western Australia berpendapat, pusaran raksasa Sargasso bersifat sentrifugal - yang lantas menciptakan pusaran kecil yang mencapai wilayah segitiga bermuda. Pusaran kecil ini menimbulkan siklon mini di udara - cukup kuat untuk mencelakakan sebuah pesawat kecil.


3. Laut Syaitan (Devil's Sea)

Ini adalah wilayah di Pasifik, sekitar Pulau Miyake - 100 kilometer Selatan Tokyo. 'Saudara' Segitiga Bermuda ini tidak boleh ditemui di peta mana pun, namun para pelaut memilih untuk menghindarinya. Badai boleh muncul secara tiba-tiba dan menghilang sama mendadaknya. Paus, lumba-lumba, bahkan burung tak hidup di wilayah itu. Sembilan kapal menghilang dalam waktu lima tahun pada tahun 1950-an. Yang paling terkenal adalah menghilangnya Kaiyo Maru No.5, kapal penyelidikan Jepun.

Laut Syaitan berada di kawasan seismik yang sangat aktif. Lantai laut bergerak konstan. Pulau vulkanik muncul dan menghilang secara biasa. Wilayah ini juga diketahui sangat aktif aktiviti siklonnya.


4. Tanjung Harapan

Daerah ini juga dikenali sebagai Tanjung Badai. Kapal-kapal besar tenggelam dalam kurun waktu ratusan tahun. Sebahagian besar kapal hancur kerana cuaca buruk, khususnya ombak maut, atau 'cape roller'. Para saintis menyebutnya gelombang soliter - yang tingginya boleh mencapai 30 meter, sejatinya terdiri dari dua ombak yang bergabung menjadi satu.

Gelombang raksasa itu menciptakan rongga besar, yang tingginya hanya sedikit lebih rendah dari gelombang itu. Meskipun fenomena ombak ini boleh terjadi di laut lainnya, namun area di Tanjung Harapan yang paling bahaya.


5. Bahagian Timur Samudera Hindia dan Teluk Parsi

Daerah ini dikenali dengan fenomena yang sangat mengagumkan dan misteri, dengan lingkaran cahaya raksasa yang berputar-putar di permukaan air.

Ahli kelautan Jerman, Kurt Kahle percaya, fenomena itu adalah akibat dari gempa bawah laut, yang menimbulkan pendaran plankton. Lalu timbul gerakan seperti putaran roda. Namun, hipotesis ini menuai kritik akhir-akhir ini kerana belum mampu menjelaskan transformasi lingkaran cahaya secara logik. Sains moden juga belum mampu menjelaskan bentuk lingkaran sempurna objek tersebut. Kerananya, muncul teori baru iaitu UFO.


6. Pusaran air (maelstrom)

Meskipun tak terlalu mengagumkan seperti pusaran air di Laut Sargasso. Namun para pelaut tahu fenomena menakjubkan tentang pusaran jenis ini. Pusaran air ini terjadi dua kali sehari, di bahagian barat laut Laut Norwegia Kata 'maelstrom' dipopularkan oleh Edgar Alan Poe. Maelstrom adalah air yang berputar kuat dan besar. Permukaan air dari pusaran lebih rendah puluhan meter dari permukaan air laut. Kekuatannya puluhan kali lipat dari arus biasa.

Yang anehnya, pusaran berubah arah berlawanan setiap tiga sampai empat bulan. Boleh terjadi di mana pun, termasuk Segitiga Bermuda. Diyakini, pusaran berputar berlawanan arah jarum jam di belahan bumi utara dan mengikut jarum jam di bahagian bumi selatan.

Tuesday, September 6, 2011

Malam Raya 2011 di Sik, Kedah

Tarikh : 29 Ogos 2011
Tempat : Kampung Tupai, Sik, Kedah

Pada siang hari sehingga bertungkus lumus membuat ketupat palas, rendang, kemas rumah dan sebagainya. Tidak sah kalau malam raya tidak membakar lemang, jadi inilah hasil pada malam raya tersebut.

Bermula selepas Maghrib sehingga pukul3 atau pukul4 pagi.


to be continued...

Friday, September 2, 2011

Syawal Pertama (Turquiose) 2011


Belakang: Fatihah (adik), Ashiqin (kakak), Farhana (saya)
Depan: Norsida (mak), Rosli (ayah)

Tuesday, August 16, 2011

Sukaneka COSMITS

Tarikh: 31 Julai 2011
Tempat: Padang Rakit, UiTM Arau, Perlis
Waktu: 2.30 - 5.00 petang
Aktiviti: Saham, Makan Buah Epal, Belon Air Campur Minyak

Bergerak menuju ke garisan permulaan.


Permainan Pertama (Saham):



Semasa permainan kedua iaitu Makan Buah Epal, kitorang pergi ke Academy Height.
Berehat Sebentar.



Permainan Ketiga (Belon Air Campur Minyak):



Selesai tiga permainan maka tamat la sukaneka pada petang itu.

Friday, August 5, 2011

5 Quick Beauty Fixes (Using Products You Already Own!)

By: Marie Claire

From: shine.yahoo.com

Shampoo as makeup remover: It’s not ideal, but this will do until you can make it to your beauty supply store to pick up makeup remover. Baby shampoo with water will help remove thick layers of makeup from your face, and it won't irritate your eyes.

Conditioner as shaving cream: You may have forgotten to put shaving cream on your shopping list, but no worries. You probably have conditioner, which will do the job for now. Its moisturizing ingredients should help the razor glide over your skin smoothly and help avoid razor burn. Body wash is also a common emergency remedy.

Clear nail polish to ward off eczema: Ever have eczema outbreaks on your stomach when you wear your favorite jeans? Dr. Jeanine Downie, a dermatologist in Montclair, NJ, says that painting clear nail polish onto the back of the buttons on your denim gear can keep your skin from being irritated. "People have an allergy to nickel," she says.

Petroleum jelly as a soothing agent: Washing your hands with rings on your fingers can cause soap to build up under the jewelry, which leads to skin irritation. A quick fix for this is applying petroleum jelly at night to the affected area. To get to the root of the problem, Dr. Downie says, "Take off your rings when you wash your hands!"

Toothpaste as acne medication: It's the night before a momentous occasion, you've noticed an evil mountain of oil forming on your face, and you don't have time to run to the drugstore to pick up a zit-zapping cream. Fear not: A home remedy is right at your fingertips. First, wash your face with a mild soap and pat it dry with a towel. Then, dab a bit of toothpaste on the pimple and wait for it to dry. By morning the toothpaste will have dried the sucker out. Only plain toothpaste that is low in fluoride should be used for these emergency situations, because whitening toothpastes contain hydrogen peroxide, which will irritate the skin, and gels aren't as effective. But this home remedy is not for everyone, says Downie. People with dry or sensitive skin should stay away from this quick fix because it could dry them out too much.


Friday, July 22, 2011

How Sleep Affects Your Beauty

by:YouBeauty.com
from: shine.yahoo.com

Sleeping Beauty was onto something. Turns out, your ticket to healthier, younger-looking skin may lie between the sheets rather than on the shelf of your medicine cabinet.

While you’re fast asleep, your body is hard at work, making repairs like construction workers on the nightshift. For example, when you’re in deep sleep, human growth hormone production increases. Your normal release of this hormone plays a key role in healing cells and tissues throughout your body, including your skin.

Not getting enough sleep (and according the Centers for Disease Control and Prevention, an estimated 50-70 million U.S. adults have a sleep or wakefulness disorder) cuts that crucial repair time short, which can wreak havoc on your skin. Fine lines become more prominent, dark circles crop up and your complexion turns pale, dull and droopy.

Getting enough Vitamin Z makes you appear more attractive—sort of a reverse beer-goggles effect. In one study, people rated photographs based on attractiveness and whether the individuals in the photos looked healthy or unhealthy as well as tired or not tired. The faces of sleep-deprived participants were ranked as less healthy, less attractive and more tired compared to when they were well rested.

So how exactly does being robbed of your rest affect your appearance? “Several theories exist,” explains John Axelsson, an associate professor at the department of clinical neuroscience at the Karolinska Institutet in Stockholm, Sweden, who co-authored the study on sleep and appearance. “Sleep may actually affect the skin by reducing its capacity to recover properly, or sleep deprivation may affect muscle tone, resulting in a slightly less attractive appearance.”

THE STUDY, EXPLAINED: Sleep Boosts Beauty

When you sacrifice slumber, you decrease the ability of the skin barrier—also known as the stratum corneum, or the outer-most layer of skin—to recover from the daily damage it endures. That’s problematic because the stratum corneum plays two important roles when it comes to healthy-looking skin: It locks in moisture and prevents foreign microorganisms from getting in. Cells that make up the stratum corneum contain keratin, which is a protein that keeps skin hydrated by preventing water from evaporating.

Not getting enough sleep affects the skin barrier’s ability to do its job and can lead to dehydration, which, in turn, makes fine lines more noticeable. “Moisture helps plumps up your skin—it blows out your wrinkles,” says Robin Ashinoff, M.D., director of cosmetic dermatology at Hackensack University Medical Center in New Jersey. “Your skin droops more because you don’t have that plumpness. You’ve deflated the balloon.”

Dehydration can also trigger the classic signs of sleep deprivation—dark circles. That’s because there’s less fluid to obscure the blue blood vessels that reside just under your eyes. These blood vessels become more noticeable on the surface, showing up as dark, under-eye circles. “Overall you also look paler because the blood vessels in your face aren’t as full,” says Dr. Ashinoff. In addition to all that, “When you sleep, it’s a regenerative time, so if the skin doesn’t have a chance to turn over, you have dead skill cells sitting on top, causing the skin to look dull.”

A weakened skin barrier can leave you more vulnerable to foreign microorganisms. Think of the stratum corneum as a bouncer to an exclusive nightclub, carefully picking and choosing who gets to come in. Insufficient time in the sack makes him less discriminating about who enters the club, which is why a compromised skin barrier is associated with inflammatory skin conditions, such as atopic dermatitis, eczema and psoriasis.

Your immune system also becomes compromised when you miss out on getting enough rest. But that doesn’t just leave you more vulnerable to sickness. These changes in the immune response may affect collagen production as well. And collagen helps you maintain a youthful appearance by acting as scaffolding—holding up your skin so it doesn’t wrinkle and sag. Add to that the fact that when you’re tired, your muscles, including facial ones, are more likely to tense up, which can exacerbate your current wrinkles and bring on more fine lines and wrinkles over time.

What’s more, not getting enough z’s may bring on breakouts. “Lack of sleep correlates to physiological stress,” explains dermatologist Neal Schultz, M.D., co-author of "It’s Not Just About Wrinkles: A Park Avenue Dermatologist’s Program for Beautiful Skin—in Just Four Minutes a Day." Levels of cortisol—the stress hormone that breaks down skin cells and is linked to acne—also spike when you’re missing out on some much-needed pillow time.

BEAUTY AHA: Sleep Eight Hours to Stay Healthy and Happy

Speaking of pillows, your sleeping position can also put a crimp in your complexion. “If you sleep on your side or front, rather than your back, it’s like you’re folding over your skin—except it’s sustained pressure,” says Dr. Schultz. “It’s breaking the collagen, which can give you wrinkles and make your skin look saggy.” Sleeping on your back helps prevent fine lines from being etched into your skin overnight. But if you can’t sleep prone, try slipping on silk or satin pillowcases instead, which are more forgiving and won’t tug at your skin, causing fine lines.

The bottom-line: “Sleep is the body's natural beauty treatment,” says Axelsson. Rather than shelling out cash on expensive creams or relying heavily on concealer and coffee, try pulling a Sleeping Beauty and getting a full night’s rest instead.

-Rachel Grumman Bender

Wednesday, July 20, 2011

The Sweet School Memories:

* One side love
* Silent mode mobile
* Bus stand comedies
* Canteen foods
* Escape from seminar
* Last period in class
* First love in school
* Birthday treats
* Last minutes preparation
* Over night study for next day exam
* Friends-family function
* Exam marks problem
* Those day will never come again

Time: 00.30 am
Date: 2/1/2011 (Sunday)

Tuesday, July 12, 2011

Annual Grand Dinner COSMITS




TEMA: MASQUERADE
TARIKH: 9 Julai 2011
MASA: 8.00 - 11.00 malam


Semua pelajar Sains Komputer telah menghadiri majlis makan malam ini yang telah diadakan di Dewan Seri Semarak, UiTM Perlis.

Tidak dapat menulis panjang jadi seringkas ini sahaja la. Suasana dan pengalaman yang menyeronokkan di universiti.



Bersama pensyarah CSC128 - Sir Jiwa Noris bin Hamid




Sekian, terima kasih.

Monday, July 11, 2011

5 Foods That Keep You Thin

by: LIVESTRONG.COM

Take a look around any book store, and you'll find dozens of diet books lining the shelves. Despite their bright and cheerful covers, with their positive, upbeat claims, many of them are filled with information that promotes all the wrong messages.

"The word 'diet' is negative and implies people can go on and off them," said Jane Korsberg, a senior instructor in the department of nutrition at Case Western Reserve University in Cleveland.

Korsberg is one nutritionist who thinks it would be better to re-think the whole concept of dieting.

"'Diet foods' are confusing to many people," she explained. "What diet is the 'diet food' geared for? Is it low-calorie, low-fat, low-sodium, low-sugar, gluten-free, et cetera?"

Besides, many of the foods that specifically target dieters seem to rarely satisfy. Take those 100-calorie snack packs, for example, made to help people control calories. Those often don't even work, Korsberg says. After all, few people actually stop at only one pack.

You don't need fancy plans or complicated point systems to be thin. All you need to do is make smart food choices, watch your portion sizes and stay active.

"Learning to eat properly for a lifetime is more beneficial," Korsberg said. "The emphasis should be on choosing healthful foods every day and changing lifestyles for the better."

So instead of sticking to diet fare, fill up on nutritious, wholesome foods. And if you need some recommendations, you can start with these five options, which are among the many delicious foods that make a good addition to healthy eating while keeping you slender.


Apples

Apples are a good source of dietary fiber. Dietary fiber not only contributes to a healthy digestive system and reduced cholesterol, but it also benefits smart eaters by yielding no calories while keeping them satisfied.

And there's something else about the fruit that might help you feel full. A study in the journal "Appetite" found that when women added either three apples or three pears to their daily meals, they lost more weight than people who added three oat cookies to their diets -- even though the fruit and the cookies contained the exact same amount of dietary fiber.

Although the reason behind this finding may be a mystery, there is something to be said for the findings. According to Alan Aragon, a nutritionist and author of "Girth Control: The Science of Fat Loss & Muscle Gain," crunchy foods in particular can trick a person into feeling fuller. The act of chewing may send satiety signals to your body, he says, making you think you've eaten more than you really have and keeping hunger at bay.


Almonds

If you're looking for a tasty midday snack, a handful of almonds are a well-regarded option. A study in 2009 in "The American Journal of Clinical Nutrition" found that women who ate nuts at least two times a week were more successful at keeping weight off than those who didn't eat this food.

One particular favorite among some nutritionists is almonds, says Aragon. One ounce of this food contains only 167 calories, plus it packs roughly 6 g of protein and 3 g of fiber, both nutrients that can make you feel full. Furthermore, like apples, almonds are crunchy and require a lot of chewing, so they, too, can make you feel like you've eaten more than you actually did and keep you fuller longer.


Salmon

If you're uncertain about fish, there's no need to fear. Seafood can be part of a healthy diet. And there's some evidence that the fat in foods such as salmon can boost satiety levels, says Aragon. For example, a study published in the "International Journal of Obesity" found that when dieters ate salmon a few times a week, they lost about two more pounds than those who didn't include seafood in their meals.

And in spite of the mention of salmon's fat content, the food is relatively low in calories. One 3-oz. serving has just 175 calories. Salmon is a good source of protein as well.


Eggs

There's no doubt that protein, like fiber, has impressive satiating powers. And while eggs seem to have a bad reputation in some circles, there can be no contesting their ability to help keep your weight in check.

Research has shown that eating eggs at breakfast can help you fight weight gain all day long. A study reported in 2008 in the "International Journal of Obesity" found that when dieters ate two eggs for breakfast for five days out of the week, they lost 65 percent more weight than dieters who consumed a bagel in the morning. Although protein is likely to fill you up whenever you eat it, some scientists suspect that having more in the morning can keep you feeling fuller all day long.


Tomatoes

It's true that most veggies make for great diet fare. Non-starchy vegetables in particular, such as carrots, celery and spinach, are filled with fiber. Like other foods high in fiber, they can help keep you feeling satiated.

Plus, they're pretty self-regulating, says Aragon. You can't really overeat with nonstarchy vegetables. After all, how many baby carrots can a person eat without needing to dunk them in some ranch dressing?

So while there are many veggies that can help you stay slim, tomatoes might be a particularly good option because they're so tasty. And, besides, with that whole a-tomato-is-a-vegetable-no-it's-a-fruit argument, you might have forgotten all about eating them. One cup of cooked, red tomatoes contains just 43 calories, but tastes just as delicious as any number of high-calorie foods.

And that's at least half the secret, finding foods that are both healthy and tasty. The good thing is, they do exist. Over time, you'll discover what wholesome, filling foods you prefer, expanding your choices while shrinking your waistline.


By: Kristin McGrath

Photodisc/Photodiscs/Getty Images


Copy from: shine.yahoo.com