Wednesday, November 20, 2013

Mee Udang di Restoran Mee Udang Banjir, Kuala Selangor

Assalamualaikum dan selamat sejahtera sebagai pembuka kata,

Petang ke Menara Condong, Teluk Intan apabila malam menjelma semestinya juadah apa untuk makan malam. Jadi kakak cadangkan pergi ke Restoran Mee Udang Banjir Kuala Selangor ni sebab pernah masuk rancangan 'Jalan-Jalan Cari Makan TV3'. Ke udara pada 26 Januari 2013 yang lalu, awal tahun dan pengacaranya ialah Iqram Dinzly. Kedai ni betul-betul tepi jalan.

Plat JJCM ni bukan hasil gambar dari saya.

Restoran ini juga ada jual otak-otak dan tapai pulut. Tapai pulut dia dibalut dalam daun pisang dan ada juga dibalut dengan daun getah rasanya mak cakap aritu. Saya suka makan tapai pulut dari kecil dan tapai pulut dekat situ sedap dan manis.


Semua makan mee udang kecuali saya dan adik. Semestinya saya tak makan sebabnya saya tidak suka makan juadah mee kuning ni. Segala jenis juadah mee kuning tak makan kecuali spagetti dan mee segera. Hahaha.

Inilah semangkuk Mee Udang Banjir Biasa yang dipenuhi dengan udang.
/Mee Udang Banjir Special ada telur dan udang lebih/


Entri ini pun dah nak sampai ke penghujungnya. Bagi peminat-peminat mee udang di luar sana bolehlah datang sini menikmati Mee Udang Banjir ini. Selain itu, restoran ini juga menyediakan makanan yang berasaskan udang selain Mee Udang Banjir iaitu Nasi Goreng Udang, Kueytiaw Udang dan pelbagai lagi jenis makanan yang berunsurkan udang segar. 

Location : 
BATU 3 1/2 JALAN RAJA MUSA, 
KG BUKIT BELIMBING,
45000 Kuala Selangor
(berhadapan Masjid Daerah Kuala Selangor)


"It is during our darkest moment that we must focus to see the light."
- Aristotle Onassis

Tuesday, November 19, 2013

Menara Condong, Teluk Intan, Perak (Leaning tower of Teluk Intan)

Assalamualaikum dan hai kepada semua,

Pada 2 Novermber 2013 (Sabtu) masa cuti Deepavali satu keluarga pergi ke Teluk Intan. Gerak pukul 9-10 pagi macam tu sebab ayah target pukul 12 tengah hari tu dah sampai ke simpang masuk ke Lumut. Sebabnya nak makan tengah hari dekat satu kedai makan ikan bakar tepi jalan dekat mana pun tak ingatlah. Tapi... ada tapinya jalan jem masa dekat highway so tak berkesempatan nak makan dekat kedai yang ayah cakapkan tu. Selepas makan tengah hari yang semestinya berasaskan nasi, sambung perjalanan ke Teluk Intan.

Inilah Menara Jam Condong, Teluk Intan.


Tangkap gambar dengan bangunan mestilah ada sebagai kenangan. Disebabkan hari cuti nak cari parking pun susah, jalan apatah lagi mestilah banyak kenderaan yang bergerak. Sebelum masuk tu, adalah kaunter untuk isi nama pelawat dekat buku.

Ini merupakan Ground Floor atau kata lain Tingkat Paling Bawah ataupun Tingkat 1. Dekat dinding tu ada gambar-gambar peristiwa dan pasal Menara Condong Teluk Intan ini. Dekat tengah-tengah ada lubang sebab kat bawah tu ada takungan air.


Inilah lubang takungan air kat bawah.

Tangga dia kecik je, muat sorang je lalu.

Tingkat dua ini bolehlah keluar tengok-tengok permandangan dari atas. Actually tingkat 3 boleh naik lagi tapi naik sekejap je sebabnya gayat. Huhuhuhu. 


Ini pula takal yang boleh turun naik. Betul ke namanya ntah. Ini dekat tingkat 3. Pintu tingkat 3 nak keluar ke luar tu berhadapan dengan dengan benda ni. Memang sempit la nak lalu tepi tu dan takut nak lalu sebab tak suka masa nak keluar masuk kena lalu tepi benda tu. Gayat gayat.


Puas dah jelajah dalam tu, tangkap gambar semua. Turun bawah jalan-jalan dekat sekeliling Menara Condong. Dekat dataran belakang Menara Condong ni ada khemah jual-jual benda, singgah lalu tengok sambil tunggu ayah dengan mak habis jalan-jalan.

For more information about Leaning Tower of Teluk Intan : Menara Condong Teluk Intan (Click Here)


Selain Menara Condong Teluk Intan ini, Teluk Intan juga terkenal dengan apa? Siapa tahu?




Dataran Udang Galah, Teluk Intan.

Jawapan sudah ada di dalam gambar di atas. Sampai di sini sahaja perjalanan ke Menara Condong. Untuk makan malam pula dimana? 

to be continue...